moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
W POSZUKIWANIU INFORMACJI PALEOGEOGRAFICZNYCH (FAKULTET)
W POSZUKIWANIU INFORMACJI PALEOGEOGRAFICZNYCH (FAKULTET)

Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 3
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 3
Laboratorium 12
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do laboratorium 10
Dokończenie zadań/sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 5
Realizacja zadań projektowych 10
Studiowanie literatury 5
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Moduł obejmuje zagadnienia dotyczące pozyskiwania i interpretacji danych geologicznych i geomorfologicznych umożliwiające rekonstrukcje paleogeograficzne, na przykładzie wybranej sukcesji osadowej z przełomu vistulianu i holocenu.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Prezentacja obiektu badań będącego przedmiotem realizacji projektu
  2. Stan dotychczasowej wiedzy na temat realizowanego zagadnienia
  3. Prezentacja rezultatów badań i dyskusja wniosków w analogicznych stanowiskach
  4. Zmiany środowiska geograficznego na przełomie vistulianu i holocenu

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Wykonanie szczegółowego szkicu geomorfologicznego bezpośredniego otoczenia badanego obiektu
  2. Wykonanie prac terenowych obejmujących: a) wiercenia sondażowe określające zasięg badanych osadów, b) oprofilowanie odsłonięć i pomiary strukturalnych elementów kierunkowych, c) pobór próbek do analiz laboratoryjnych
  3. Analizy laboratoryjne: a) analiza granulometryczna, b) analiza morfoskopowa, c) zawartość węglanów i węgla organicznego (opcjonalnie)
  4. Interpretacja i wizualizacja wyników
  5. Próba wykonania modelu środowiskowego
Literatura:
  1. Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., (red.) 1995: Badania osadów czwartorzędowych. Wybrane metody i interpretacja wyników
  2. Mycielska-Dowgiałło E. (red.) 1998: Struktury sedymentacyjne i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych i ich wartość interpretacyjna, UW, Warszawa
  3. Kasse, C., Vandenberghe, D., De Corte, F. and Van den Haute, P. 2007. Late Weichselianfluvio-aeolian sands and coversands of the type locality Grubbenvorst (southern Netherlands): sedimentary environments, climate record and age. J. QuaternarySci., Vol. 22 pp. 695–708. ISSN 0267–8179
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna terminologię geologiczną i geomorfologiczną, i potrafi się nią posługiwać. profil ogólnoakademickiK_W10; P2A_W07; profil praktyczny K_W11, P2P_W07
W2. Zna możliwości podstawowych analiz geologicznych i geomorfologicznych w badaniach czwartorzędu.profil ogólnoakademickiK_W01, P2A_W05; K_W10; P2A_W07; profil praktycznyK_W01, P2P_W05,K_W11, P2P_W07
W3. Zna podstawowe wyniki badań dotyczące przełomu vistulianu i holocenu.profil ogólnoakademickiK_W02, P2A_W02, P2A_W04;K_W06, P2A_W05, profil praktyczny K_W02, S2P_W02, P2P_W04, K_W06, P2P_W05
W4. Zna mechanizmy zmian klimatu na przełomie vistulianu i holocenu i ich skutki w zmianach środowisk depozycyjnych.profil ogólnoakademickiK_W02; P2A_W04, P2A_W02, profil praktyczny K_W02; P2P_W04, S2P_W02
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi rozpoznawać cechy litologiczne osadów prądowych. profil ogólnoakademickiK_U04, P2A_U01; profil praktyczny K_U05, P2P_U01
U2. Potrafi udokumentować cechy litologiczne osadów w odsłonięciu i wykonać podstawowe pomiary strukturalne profil ogólnoakademickiK_U04; P2A_U01;profil praktyczny K_U05; P1P_U01
U3. Wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne w zakresie sedymentologii, profil ogólnoakademickiK_U04; P2A_U01;profil praktyczny K_U05, P2P_U01
U4. Potrafi przedstawiać i interpretować dane otrzymane z badań terenowych i analiz laboratoryjnych profil ogólnoakademickiK_U06; P2A_U03, profil praktyczny K_U06; P2P_U05, S2P_U04
U5. Potrafi dokonać uogólnień i skonfrontować otrzymane wyniki z dotychczasowym stanem wiedzy, profil ogólnoakademickiK_U07,P2A_U02, K_U08, P2A_U06,profil praktyczny K_U09, P2P_U03; K_U10, P2P_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania informacji i wiedzy; profil ogólnoakademickiK_K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07; profil praktyczny K_01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
K2. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie;profil ogólnoakademickiK_K03, P2A_K01, P2A_K07;profil praktyczny K_K03, P2P_K01, P2P_K07
K3. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przeprowadza negocjacje w sytuacjach konfliktowych, doprowadza do kompromisu;profil ogólnoakademickiK_K02,P2A_K02; S2A_K02;profil praktyczny K_K02,P2P_K02; S2P_K02
K4. Potrafi planować własną pracę, ustala hierarchię wartości i działań w realizacji podejmowanych zadań;profil ogólnoakademickiK_K05; P2A_K03;profil praktyczny K_K05; P2P_K03
Metody i kryteria oceniania: Wykonanie projektu;
Stopień zaangażowania w realizację projektu
Metody dydaktyczne: Wykład problemowy;
Prezentacja multimedialna;
Metoda projektu;
Praca na materiałach źródłowych;
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1,W2,W3, U1, K1, K2 - wykład
W4, U2, U3, U4, U5, K3, K4 – laboratorium, wykonanie projektu
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: 6 godzin laboratoryjnych jestrealizowane w terenie
Typ zajęć: Wykład
Osoby prowadzące: dr Paweł Zieliński
Liczba godzin: 3
Literatura:
  1. Kozarski S., 1995: Deglacjacja północno-zachodniej Polski: warunki środowiska i transformacja geosystemu (~20 Ka→10 Ka BP). Dokumentacja Geograficzna, 1, IG PAN; 82
  2. Wysota W., 2002. Stratygrafia i środowiska sedymentacji zlodowacenia Wisły w południowej części dolnego Powiśla. Wyd. UMK, Toruń
  3. Kasse, C., Vandenberghe, D., De Corte, F. and Van den Haute, P. 2007. Late Weichselianfluvio-aeolian sands and coversands of the type locality Grubbenvorst (southern Netherlands): sedimentary environments, climate record and age. J. QuaternarySci., Vol. 22 pp. 695–708. ISSN 0267–8179
  4. Zieliński P., Sokołowski R.J., Woronko B., Jankowski M., Fedorowicz S., Zaleski I., Molodkov A., Weckwerth P.: The depositional conditions of the fluvio-aeolian succession during the last climate minimum based on the examples from Poland andNWUkraine, Quaternary International (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.quaint.2014.08.013
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna terminologię geologiczną i geomorfologiczną, i potrafi się nią posługiwać. profil ogólnoakademickiK_W10; P2A_W07; profil praktyczny K_W11, P2P_W07
W2. Zna możliwości podstawowych analiz geologicznych i geomorfologicznych w badaniach czwartorzędu.profil ogólnoakademickiK_W01, P2A_W05; K_W10; P2A_W07; profil praktycznyK_W01, P2P_W05,K_W11, P2P_W07
W3. Zna podstawowe wyniki badań dotyczące przełomu vistulianu i holocenu.profil ogólnoakademickiK_W02, P2A_W02, P2A_W04;K_W06, P2A_W05, profil praktyczny K_W02, S2P_W02, P2P_W04, K_W06, P2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi rozpoznawać cechy litologiczne osadów prądowych. profil ogólnoakademickiK_U04, P2A_U01; profil praktyczny K_U05, P2P_U01
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania informacji i wiedzy; profil ogólnoakademickiK_K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07; profil praktyczny K_01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
K2. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie;profil ogólnoakademickiK_K03, P2A_K01, P2A_K07;profil praktyczny K_K03, P2P_K01, P2P_K07
Kryteria oceniania: Wykonanie projektu
Zakres tematów:
  1. Prezentacja obiektu badań będącego przedmiotem realizacji projektu.
  2. Stan dotychczasowej wiedzy na temat realizowanego zagadnienia.
  3. Prezentacja rezultatów badań i dyskusja wniosków w analogicznych stanowiskach.
  4. Zmiany środowiska geograficznego na przełomie vistulianu i holocenu.
Metody dydaktyczne: Wykład problemowy;
Prezentacja multimedialna;
Typ zajęć: Laboratorium
Osoby prowadzące: dr Paweł Zieliński
Liczba godzin: 12
Literatura:
  1. Mycielska-Dowgiałło E., Woronko B., 1998: Analiza obtoczenia i zmatowienia powierzchni ziarn kwarcowych frakcji piaszczystej i jej wartość interpretacyjna. Przegląd Geologiczny, 46, 12; 1275-1281.
  2. Mycielska-Dowgiałło E. (red.) 2001: Eolizacja osadów jako wskaźnik stratygraficzny czwartorzędu, Warszawa;
  3. Zieliński P., Issmer K., 2008: Propozycja kodu genetycznego osadów środowiska eolicznego. Przegląd Geologiczny, 56,1; 67-72.
  4. Zieliński P., Sokołowski R. J., Fedorowicz S., Zaleski I., 2014: Periglacial structures within fluvio-aeolian successions of the end of the Last Glaciation – examples from SE Poland and NW Ukraine. Boreas, 43, 3; 712-721. doi: 10.1111/bor.12052. ISSN 0300-9483
  5. Zieliński P., Sokołowski R.J., Woronko B., Jankowski M., Fedorowicz S., Zaleski I., Molodkov A., Weckwerth P.: The depositional conditions of the fluvio-aeolian succession during the last climate minimum based on the examples from Poland andNWUkraine, Quaternary International (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.quaint.2014.08.013
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W4. Zna mechanizmy zmian klimatu na przełomie vistulianu i holocenu i ich skutki w zmianach środowisk depozycyjnych. profil ogólnoakademickiK_W02; P2A_W04, P2A_W02, profil praktyczny K_W02; P2P_W04, S2P_W02
UMIEJĘTNOŚCI
U2. Potrafi udokumentować cechy litologiczne osadów w odsłonięciu i wykonać podstawowe pomiary strukturalne profil ogólnoakademickiK_U04; P2A_U01;profil praktyczny K_U05; P1P_U01
U3. Wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne w zakresie sedymentologii, profil ogólnoakademickiK_U04; P2A_U01;profil praktyczny K_U05, P2P_U01
U4. Potrafi przedstawiać i interpretować dane otrzymane z badań terenowych i analiz laboratoryjnych profil ogólnoakademickiK_U06; P2A_U03, profil praktyczny K_U06; P2P_U05, S2P_U04
U5. Potrafi dokonać uogólnień i skonfrontować otrzymane wyniki z dotychczasowym stanem wiedzy, profil ogólnoakademickiK_U07, P2A_U02, K_U08, P2A_U06, profil praktyczny K_U09, P2P_U03; K_U10, P2P_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K3. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przeprowadza negocjacje w sytuacjach konfliktowych, doprowadza do kompromisu; profil ogólnoakademickiK_K02,P2A_K02; S2A_K02;profil praktyczny K_K02,P2P_K02; S2P_K02
K4. Potrafi planować własną pracę, ustala hierarchię wartości i działań w realizacji podejmowanych zadań; profil ogólnoakademickiK_K05; P2A_K03;profil praktyczny K_K05; P2P_K03
Kryteria oceniania: Wykonanie projektu;
Stopień zaangażowania w realizację projektu
Zakres tematów:
  1. Wykonanie szczegółowego szkicu geomorfologicznego bezpośredniego otoczenia badanego obiektu
  2. Wykonanie prac terenowych obejmujących: a) wiercenia sondażowe określające zasięg badanych osadów, b) oprofilowanie odsłonięć i pomiary strukturalnych elementów kierunkowych, c) pobór próbek do analiz laboratoryjnych
  3. Analizy laboratoryjne: a) analiza granulometryczna, b) analiza morfoskopowa, c) zawartość węglanów i węgla organicznego (opcjonalnie)
  4. Interpretacja i wizualizacja wyników
  5. Próba wykonania modelu środowiskowego.
Metody dydaktyczne: Metoda projektu;
Praca na materiałach źródłowych